Előző írásomban egy felméréssel kapcsolatos gondolataimat fogalmaztam meg, mely szerint a kis- és közepvállalatok mintegy 4,21%-a volt képes fejlődni az elmúlt időszakban. A statisztikához kapcsolódó cikk részletesen írt a problémáról, a bajokról, de meg sem említette ezt a kis csoportot. Pedig milyen érdekes lett volna arról olvasni, vajon miért voltak sikeresek az ide tartozó vállalkozások. Miért voltak képesek növekedni? A véletlen úgy hozta, hogy egy építési kisvállalkozó példáján keresztül jól be tudom mutatni, miben gondolkodnak másképp a sikeres cégek.
Nem kell hangsúlyozni, hogy ez az az ágazat amelyet a legjobban sújtott napjaink gazdasági környezete.
A kisvállalkozás a múlt év második felében jutott két olyan munkához, amely jelentősen növelte bevételt. Mindkét esetben a megbízó pályázatot írt ki, sőt az egyik munkánál két fordulós volt a pályázat és a résztvevők két legjobbikát újból megversenyeztette. Ez a megoldás általában nem azt célozza, hogy a megbízott minél nagyobb nyereséget szerezhessen. Mégis megérte a nyertesnek, mégpedig úgy, hogy tisztes nyereséget is hozott a munka. Vajon mi okozhatta ezt a helyzetet?
A pályázat második fordulójára már csak ketten maradtak. Ilyenkor "bevált" módon következett volna, hogy valamelyik vállalkozó vállal egy lehetetlenül alacsony árat úgy, hogy csökkenti a minőséget. De vállalkozónk nem így tett. Azon gondolkodott, hogy miként tud valamilyen tartalékot feltárni.
A megbízás ugyanis egy ipari létesítmény felépítésére szólt, amelyet kiépített úttal kellett körbevenni. Ugyanakkor a rendelkezésre álló telken lévő régi, elhasználódott épületeket le kellett bontani és a törmeléket elszállítani.
Ebben az időszakban – már javában tetőztek a problémák ebben a szakmában – vállalkozónk nem szokványos lépésre adta a fejét. Vett egy olyan gépet, amellyel a bontási törmeléket össze lehet törni és így felhasználni a továbbiakban. Ezt a gépet egy konkurensétől vásárolta meg, aki a munkagép értékesítéséből befolyt bevételből próbálta átvészelni a válságos időket. Így lehetővé vált a lebontott épület törmelékének beépítése az út kialakításánál. A törmelék szállítási és elhelyezési költsége jelentős tétel volt, így tudott a pályázat második körében annyi költséget megtakarítani, amennyi elég volt arra, hogy versenytársát maga mögé utasítsa.
Az ilyen ötletek megvalósítása eredményezhet a válságos időkben is jó lehetőséget a megmaradásra, a fejlődésre. Nyilván ennek a cégnek sem könnyű az élete, de amikor a használt gép megvásárlása előtt számításokat végzett, döntött és jól döntött. A munkagép vásárlásának költsége csak ezen a munkán megtérült és még számottevő nyeresége is keletkezett.
Hát így is lehet válságos években...