HTML

Friss topikok

  • Consult: Kedves VállalkozásDoktor! Örömömre szolgált, hogy megtiszteltél soraim olvasásával. Valóban a szer... (2012.02.15. 15:52) Válság! De hol?
  • VállalkozásDoktor™: Azt, hogy egyetértek, lassan már kihagyom... Egy apróságot hadd tegyek ehhez hozzá: Az utolsó előt... (2012.01.12. 18:51) 4.21

Linkblog

ZAREX

Cégünk két évtizede foglalkozik vállalati növekedési és franchise tanácsadással. Ezalatt az idő alatt, több mint félezer partnerrel dolgozott, melyek között voltak óriás vállalatokat és kis méretű cégek is. Ezen ügyfelek, voltak válságos és szárnyaló helyzetben is. 20 év tapasztalata az, hogy bárhonnan is építkeztek, mindig a megalapozott és tudatosan végrehajtott stratégia vitte őket tovább a következő lépcsőfokra. Ezeket a tapasztalatokat felhasználva írjuk ezt a blogot.

2012.06.04. 10:18 Consult

Franchise riport 2.

Válasz a Franchise-ban való külföldi terjeszkedés veszélyeinek elkerülésére.

Címkék: franchise növekedés külföldi terjeszkedés portfolio blogger franchise rendszer adaptálása külföldi piacra lépés

A hvg.hu franchise témával foglalkozó anyagában merült fel az a kérdés, hogy külföldi franchise rendszer esetében mekkora nehézséget jelentenek a Magyarországon eltérő minőségű alapanyagok, a különböző szokások, elvárások?

A kérdés jogos, mert minden egyes franchise rendszer számára kihívás idegen országban terjeszkedni. Pedig ez a növekedési forma, erre kitűnő megoldás, hiszen a helyi viszonyokat jól ismerő vállalkozó(k) csatlakoznak a rendszerhez. Éppen ez a franchise egyik nagy előnye.

fish new market.png

Mégis nagyon fontos feladat a külföldi rendszerek számára az egyes országok helyi viszonyaira adaptálni azt a rendszert, amely saját országában megfelelően, kidolgozottan, jól működik.  Az a rendszergazda, aki ezt elmulasztja, nagyot csalódik, és gyakran a bukással végződik a terjeszkedés.

Az első anyagban ezért is mutattam be részletesen a ZAREX megoldását a franchise előkészítésével kapcsolatos tennivalókról. A módszer alkalmas egy külföldi franchise rendszer adaptálására az alábbiak szerint:

  1. Tekintve, hogy egy már működő rendszerről van szó, nem azt kell a helyzetelemzés során megvizsgálni, hogy mi van meg, és mi hiányzik egy jó franchise rendszer kialakításához. Hanem azt, hogy a működő rendszer egyes elemei miben különböznek a helyi gyakorlattól. Ez ugyanúgy vonatkozik a felhasznált alapanyagokra, vagy azok beszerzési lehetőségeire, mint a csatlakozó vállalkozó(k) működési szabályaira, a jogi háttér különbözőségeire, stb.

  2. Ezt követően arra kell stratégiát kidolgozni, hogy ezek a különbségek milyen módon, milyen költséggel hidalhatóak át. Ez alapján lehet dönteni az új országban történő megvalósításról. 

  3. Ki kell alakítani az új helyzetnek megfelelő marketing stratégiát és a finanszírozást. 

  4. Meg kell vizsgálni, hogy a már kialakított jogi háttér megfelelő-e, ha nem, melyek azok a különbségek, és azokra helyben kell a legjobb megoldást megtalálni.

Mindezek rendezését követően célszerű a franhcise rendszer megvalósítását az új országban megkezdeni. Természetesen meg lehet spórolni ezt a munkát, vagy felületesen lehet kezelni de tapasztalatunk az, hogy nem éri meg. Nagyon nem...

Sok rendszergazda követi el a hibát, hogy azt hiszi, a már működő rendszere más országban is működni fog. Ezek nagyot csalódnak és legtöbbször tönkre megy a rendszerük, vagy remélt dinamikus fejlődés helyett egy lassú vergődést tapasztalnak. Ennek az az oka, hogy megkezdve a franchise rendszer működését, nap mint nap meg kel küzdeni a felmerült problémákkal, azokkal a problémákkal, amelyek nagyrésze az előkészítés alatt megoldható lett volna. Ezek az esetek nagyon hasonlítanak azon vállalkozók példáihoz, akik ötleteik megvalósítását nem támasztják alá megfelelő előkészületi munkával, elmulasztják az üzleti terv és a stratégia kidolgozását. Ők azok, akik igazolják Heinrich Heine örökbecsű mondását:

"A tapasztalat jó iskola, csak a tandíj magas."

heine.gif

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zarex.blog.hu/api/trackback/id/tr1004562932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása