A hvg.hu franchise témával foglalkozó anyagában merült fel az a kérdés, hogy külföldi franchise rendszer esetében mekkora nehézséget jelentenek a Magyarországon eltérő minőségű alapanyagok, a különböző szokások, elvárások?
A kérdés jogos, mert minden egyes franchise rendszer számára kihívás idegen országban terjeszkedni. Pedig ez a növekedési forma, erre kitűnő megoldás, hiszen a helyi viszonyokat jól ismerő vállalkozó(k) csatlakoznak a rendszerhez. Éppen ez a franchise egyik nagy előnye.
Mégis nagyon fontos feladat a külföldi rendszerek számára az egyes országok helyi viszonyaira adaptálni azt a rendszert, amely saját országában megfelelően, kidolgozottan, jól működik. Az a rendszergazda, aki ezt elmulasztja, nagyot csalódik, és gyakran a bukással végződik a terjeszkedés.
Az első anyagban ezért is mutattam be részletesen a ZAREX megoldását a franchise előkészítésével kapcsolatos tennivalókról. A módszer alkalmas egy külföldi franchise rendszer adaptálására az alábbiak szerint:
- Tekintve, hogy egy már működő rendszerről van szó, nem azt kell a helyzetelemzés során megvizsgálni, hogy mi van meg, és mi hiányzik egy jó franchise rendszer kialakításához. Hanem azt, hogy a működő rendszer egyes elemei miben különböznek a helyi gyakorlattól. Ez ugyanúgy vonatkozik a felhasznált alapanyagokra, vagy azok beszerzési lehetőségeire, mint a csatlakozó vállalkozó(k) működési szabályaira, a jogi háttér különbözőségeire, stb.
- Ezt követően arra kell stratégiát kidolgozni, hogy ezek a különbségek milyen módon, milyen költséggel hidalhatóak át. Ez alapján lehet dönteni az új országban történő megvalósításról.
- Ki kell alakítani az új helyzetnek megfelelő marketing stratégiát és a finanszírozást.
- Meg kell vizsgálni, hogy a már kialakított jogi háttér megfelelő-e, ha nem, melyek azok a különbségek, és azokra helyben kell a legjobb megoldást megtalálni.
Mindezek rendezését követően célszerű a franhcise rendszer megvalósítását az új országban megkezdeni. Természetesen meg lehet spórolni ezt a munkát, vagy felületesen lehet kezelni de tapasztalatunk az, hogy nem éri meg. Nagyon nem...
Sok rendszergazda követi el a hibát, hogy azt hiszi, a már működő rendszere más országban is működni fog. Ezek nagyot csalódnak és legtöbbször tönkre megy a rendszerük, vagy remélt dinamikus fejlődés helyett egy lassú vergődést tapasztalnak. Ennek az az oka, hogy megkezdve a franchise rendszer működését, nap mint nap meg kel küzdeni a felmerült problémákkal, azokkal a problémákkal, amelyek nagyrésze az előkészítés alatt megoldható lett volna. Ezek az esetek nagyon hasonlítanak azon vállalkozók példáihoz, akik ötleteik megvalósítását nem támasztják alá megfelelő előkészületi munkával, elmulasztják az üzleti terv és a stratégia kidolgozását. Ők azok, akik igazolják Heinrich Heine örökbecsű mondását:
"A tapasztalat jó iskola, csak a tandíj magas."