HTML

Friss topikok

  • Consult: Kedves VállalkozásDoktor! Örömömre szolgált, hogy megtiszteltél soraim olvasásával. Valóban a szer... (2012.02.15. 15:52) Válság! De hol?
  • VállalkozásDoktor™: Azt, hogy egyetértek, lassan már kihagyom... Egy apróságot hadd tegyek ehhez hozzá: Az utolsó előt... (2012.01.12. 18:51) 4.21

Linkblog

ZAREX

Cégünk két évtizede foglalkozik vállalati növekedési és franchise tanácsadással. Ezalatt az idő alatt, több mint félezer partnerrel dolgozott, melyek között voltak óriás vállalatokat és kis méretű cégek is. Ezen ügyfelek, voltak válságos és szárnyaló helyzetben is. 20 év tapasztalata az, hogy bárhonnan is építkeztek, mindig a megalapozott és tudatosan végrehajtott stratégia vitte őket tovább a következő lépcsőfokra. Ezeket a tapasztalatokat felhasználva írjuk ezt a blogot.

2011.04.29. 11:28 Consult

Naggyá válni kevés tőkéből? II.

Címkék: franchise portfolio blogger

Hogyan lesz sikeres egy franchise? Gyakori tévhitek, hibák, amelyeket a legtöbben elkövetnek.

Múltkori írásomban a franhise-t mint növekedési stratégiát mutattam be. E kitűnő lehetőségre számos példa található a világban, de a hazai gyakorlatban is.
Arra is utaltam, hogy a jelenleginél szélesebb körben is hasznosítható lenne. Vajon mi az oka ennek, miért nem terjedt el még nagyobb arányban?

Az általános és legelterjedtebb tévhit, hogy nagyon sokan azt gondolják, elég egy jó franchise szerződés kidolgozása és máris lehet kezdeni a rendszer kiépítését. Mások eljutnak a kézikönyv kidolgozásának felismeréséig, de rendszerint nem dolgozzák ki megfelelően, így a rendszer kialakítását, gyors növekedését nehezíti az állandóan felmerülő problémák megoldása.

Nemrégiben az egyik üzleti megbeszélésen, a leendő rendszergazda rezignáltan mondta, "hogy ő nem hisz a franchise-ban, mert a saját üzleteik jól mennek, de a franchise alapon működők állandóan vergődnek." Miután a jelenség részletes elemzését nem végezte el, a problémákat nem tárta fel, adódott a következtetés, mindennek az oka a franchise. Pedig csak az előzőekben említett hibákat követte el. A már jól működő üzletből a növekedést, franchise rendszerben kívánta megoldani. Kidolgozott egy szerződést és nekikezdett a hálózat növelésének. Aztán mikor jöttek a problémák, mikor nap mint nap meg kellett küzdeni a rendszer kidolgozattlanságából következő akadályokkal, levonta a következtetést: baj van a franchise rendszerrel!
Gondoljunk csak bele... Hány olyan konfliktus történik az életben abból fakadóan, hogy bizonyos dolgokat természetesnek veszünk, ami másoknak nem az. Ami az egyik embernek zsigerből megy, a másik lehet, hogy még csak nem is hallott róla. Pedig a franchise pontosan a tapasztalatok átadásából építkezik és a helyes munkamódszer multiplikálására épül. Ebbe beletartozik az is, hogy azokra a buktatókra és nehézségekre is fel tudjon készülni a partner, amiket a rendszergazda már rutinból megold.

Nagyon fontos, hogy a franchise rendszer ötletének kialakulását követően kidolgozásra kerüljön az a stratégia, amely a megvalósítás alapja lesz.

Kitűnő megoldás erre a ZAREX 4+3 módszere, amely összefoglalja azt a négy alapvető elvet, amely alapján összeállítható a franchise rendszer koncepciója. Valamint azt a három feltételt, amely ahhoz szükséges, hogy sikeres legyen a rendszer.
Egy alkalommal majd bemutatom a módszert is, most azonban arról szeretnék írni, hogy miért fontos a stratégia kidolgozása.

Az első ami nagyon fontos, hogy le kell tudni részletesen írni, dokumentálni azt az üzleti megoldást, amely a franchise rendszer alapja lesz.


Miért bír kiemelt jelentőséggel egy ilyen részletes dokumentálás?

 
Azért fontos, mert nemcsak azt kell leírni mi lesz az üzlet lényege, hanem azt is:

  • hogyan kell folytatni azt a tevékenységet, hogyan lesz az nyereséges?
  • melyek azok a gyakorlatban már kipróbált megoldások, amelyek révén a tevékenység folytatható? (Nem az új vállalkozásnak kell kialakítani a folyamatot!!!)
  • hogyan tudja a rendszert átvevő a lehető legkisebb kockázattal folytatni a tevékenységet? (A rendszergazda már túl van egy sor buktatón, melynek elkerülésére jó megoldásokat dolgozott ki.)
  • mitől lesz a rendszer átvevője sikeres, mit kell tennie, hogy realizálni tudja az elvárt nyereséget?
  • mi az ami kötelezően előírt a rendszerhez csatlakozó számára és mi az ami a saját döntésén múlik?

 

Lehetne még sorolni egy jól kidolgozott stratégia elemeit. De már a felsorolásból is látható, hogy az együttműködés sikere azon múlik, hogy a legfontosabb kérdésekre milyen megoldások kerültek kidolgozásra.

Ezért nagyon fontos a franchise rendszer stratégiájának kimunkálása, mert ez az alap, amelyre az egész rendszer épül. Biztosan nem kell sokat érvelni amellett, hogy minden ház akkor fog stabilan állni, ha megfelelő alapot építettek számára.

Egy franchise rendszer, amely az együttműködés kerete, megfelelő alap hiányában nem fog működni.

Hát ez az egyik legfontosabb ok, amiért nem terjedt el a jelenleginél szélesebb körben a franchise.

 

Consultant

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zarex.blog.hu/api/trackback/id/tr512864313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása