Gucci, Armani, Mc Donald's, Burger King, UPS, DHL, Shell, OMV, Buderus, Starbucks, Subway, Herbária, United Colors of Benetton, Avis, Otthon Centrum, Katedra és sorolhatnám hosszasan... Nagy cégek, amelyek már-már ikonikussá váltak és mindennapi életünk részei lettek. Hogyan csinálták? Mit tudnak, amit mások nem? Ami közös ezekben a vállalatokban, hogy mind egytől egyig, franchise-ban terjeszkednek. Erről szeretnék írni elkövetkező posztjaimban.
Az elmúlt évek válságos időszakában a vállalkozások körében egyre kevesebb szó esik a növekedésről. Sokkal inkább a túlélést tekintik célnak és fogalmazzák meg, mint számukra létező egyetlen lehetséges megoldást. A növekedéshez ugyanis fejlesztési források szükségesek, amelyek nem állnak rendelkezésükre. Az igazság természetesen sokrétű, mindezek részét képezi. Való igaz, hogy nem könnyű megfelelő finanszírozás nélkül fejleszteni. Kevesebb szó esik arról, hogy ilyen helyzetben mit lehet tenni...
Valóban nincs lehetőség ilyen helyzetben a vállalkozások számára a növekedésre? A válasz természetesen az, hogy lehet növekedni ilyen helyzetben is.
Számos megoldás áll rendelkezésre, amelyek közül egyet bemutatnék.
A franchise-ról, mint a növekedés egyik - nem kellő mértékben kihasznált - lehetőségéről van szó. Részletes szakmai meghatározással nem untatnám a kedves olvasókat. Leegyszerűsítve a franchise lényege: szerződésen alapuló együttműködési forma. Az egyik fél olyan üzleti tapasztalatokkal rendelkezik, amely a másik fél számára jelentős értékkel bír, ezért átveszi azokat. Ennek birtokában működteti saját üzleti vállalkozását, esetlegesen közös név alatt, azonos formai értékekkel.
Az ilyen típusú üzleti kapcsolat számos lehetőséget biztosít a kisebb vállalkozások számára:
- A franchise eleve egy növekedési stratégia, amely a piacon már bevált üzleti megoldás szélesebb körű elterjesztését teszi lehetővé.
- Tekintve, hogy már a gyakorlatban kipróbált megoldás átvételére kerül sor, rendkívül gyors növekedést eredményez.
- Ebből következik, hogy nagyon alacsony a bukások aránya, amely főleg a kezdő vállalkozók részére előny.
- Egy franchise rendszer létrehozásának finanszírozása jóval kisebb nagyságrendet igényel, mint a saját hálózat megvalósítása.
- A kisebb vállalkozások egy franchise rendszerben ki tudják küszöbölni a nagyobb vállalkozásokkal szemben jelentkező hátrányokat. Az árubeszerzéstől kezdve a logisztikán, a marketingen, a pénzügyeken keresztül lehetne sorolni milyen előnyöket tudnak maguk számára a rendszeren keresztül biztosítani. Ezekre egyedül soha nem lennének képesek.
Felmerülhet a kérdés, vajon miért nem hasznosítják a jelenleginél szélesebb körben ezt a megoldást? (természetesen minden relatív, mert a legújabb felmérés szerint több, mint 300 rendszer működik ma hazánkban. Hozzávetőlegesen 2.000 vállalkozás tagja franchise rendszereknek, és 55.000 dolgozót érint ez a forma)
Az egyik ok mindenképpen a vállalkozók gondolkozásmódjában keresendő. Nagyon sok esetben a nem megfelelően átgondolt vagy át nem gondolt üzleti elképzelés csapdájában vergődve, rendkívül rövid távú szemlélettel küszködnek a hazai vállalkozók.
A másik ok, hogy a kisebb cégek a túlélésért folytatott küzdelemben nem is tekintenek messzebb, nincs átgondolt startégiájuk. A nem kellően tőkésítettek állalndóan finanszírozási gondokkal küzdenek. Ebben a helyzetben válnak reménytelenné és hiszik azt, hogyha nincs megfelelő pénzügyi forrás, akkor semmit se lehet tenni.
Ez csak részben van így, és ezért hívtam fel a figyelmet a franchise-ra. Ez ugyan más típusú gondolkodást igényel, de rendkívül hasznos megoldás lehet a fenti helyzetben is. (következő írásomban a jó franchise rendszer alapjairól fogok írni)