Hogyan működik ez a franchise esetében?
Egyre többször lehet hallani a franchise-ról, mint vállalkozási formáról. A közelmúltban a hvg.hu foglalkozott a témával és annak hazai helyzetével. Különböző levelek, tájékoztatók, riportok jól mutatták be a különböző rendszereket. Az egyik riportban leírtakra szeretnék visszatérni, kicsit részletesebben foglalkozva az egyes kérdésekkel.
Az egyik kérdés így hangzott: "Mindezek alapján a vállalkozóknak rohammal kellene mielőbb belépni egy franchise rendszer hálózatba. Miért nem teszik?" A riportalany jó választ adott, ismertette a fejlődés adatait, a múltat. Egy kérdésre adott válasz, már csak a terjedelmi korlátok miatt sem térhetett ki minden részletre.
Az elmúlt két évtizedben kétségtelenül jelentős fejlődés ment végbe a franchise terén is. Számos rendszer jelent meg, és alakított ki hálózatot. A hazai vállalkozások méretét és nagy számát tekintve, azonban rendkívül jogos a kérdés. A válasz nem könnyű, mert az egyik oldalon a hazai helyzet sajátosságai által determinált kisvállalkozások sok esetben nem ismerik a növekedés ezirányú lehetőségeit.
Ugyanez igaz azokra a vállalkozásokra is, amelyek már valamilyen szinten fejlődtek, növekedtek. Sok esetben ezek a vállalatok a saját fejlődési pályájuk fogjai, mert csak a saját hálózat növekedését erőltetik. Ennek pedig, egy idő után a jövedelem termelésük, finanszírozásuk korlátai, szabnak gátat. Fejlődésük lelassul, nem tudják a piac lehetőségeiket kihasználni. Mindezen túlmenően azon vállalkozások nagyobb része, amely eljut a franchise rendszer kialakításának gondolatáig, súlyos tévedéseket, hibákat követ el. Következményként nem magát hibáztatja, hanem a franchise gondolatában csalódik. Az eddigiek során már két bejegyzésemben foglalkoztam ezzel a kérdéssel.
1. Hogyan lesz egy franchise sikeres?
Ezekben az írásokban elsősorban a franchise olyan elemeiről írtam, mint például:
- a stratégai gondolkodás hiánya a hazai vállalkozások körében, (tisztelet a kivételnek) amely a franchise rendszerek elterjedésének is egyik lényeges problémája.
- a finanszírozás problémáival, amely a hazai vállalkozásokat jobban sújtja, mint nemzetközi versenytársaikat.
Azt azonban kevesen tudják, vagy nem akarják tudomásul venni, hogy egy franchise rendszer kialakítása során milyen fontos az előkészítés, a tervezés. Az előkészítő munkák két nagy csoportra oszthatóak:
- Az első témakör a franchise rendszer stratégiájának kidolgozása, ezt több szakaszra is szokták osztani:
- helyzetelemzés
- franchise rendszer stratégiája
- akcióterv
Azokban az esetekben ahol már valamilyen szinten előrehaladott elképzelések vannak kidolgozva, lehetséges a helyzetelemzés elkészítése, és a koncepció előzetes kidolgozása is. Majd ezt követően kerül meghatározásra a stratégia. Ennek a megoldásnak nagyon praktikus oka van. Kevesebb pénzt kell áldozni ahhoz, hogy pontosan ismert legyen, milyen valószínűséggel valósítható meg a franchise rendszer. Azaz, sikeres lesz-e a majdani megvalósítása. A helyzetelemzésnek is az a célja, hogy alaposan megvizsgáljuk, mi van meg egy sikeres franchise létrehozásához. Valamint mit kell még tenni ahhoz, hogy jól működjön a rendszer. Mindezek azt a célt szolgálják, hogy a megvalósítandó franchise rendszer megalapozottan kerüljön kialakításra.
- Az előkészületi munkák második nagy csoportját képezik az alábbi feladatok:
- Tekintve, hogy a franchise rendszerek két fél együttműködésén alapulnak, nagyon fontos a jogi háttér rendezése. A rendszer kialakításához, és jó működéséhez különböző szerződések, jogi dokumentumok kidolgozása szüséges.
- Minden franchise sikeres működéséhez jó marketing tevékenység szükséges.Ezek kidolgozása nagyon fontos, különböző koncepciók, programok összeállítása nélkül a rendszer nem fog dinamikusan növekedni, jól működni.
- A rendszer tagjainak (átvevők, franchisee-k) megfelelő felkészítése nagy mértékben hozzájárul a sikeres működéshez. Célszerű kidolgozni az oktatási, képzési programot, melynek során a tagok elsajátíthatják a szükséges ismereteket, amelyekkel prosperálóvá tudják tenni saját vállalkozásukat.
- A franchise rendszer kialakításának és működésének pénzügyi vonatkozásainak legfontosabb összetevőit a stratégia tartalmazza. Célszerű azonban teljes részletességgel kidolgozni mind a rendszer, mind a tagok finanszírozásával kapcsolatos számításokat. Egyrészt fontos a bevezetés, az indulás idején, de fontos a további működés során is.
Egy franchise rendszer megvalósítása tehát nem egyszerű feladat, sokrétű előkészítést igényel. A folyamatot egy két évtizedes tapasztalattal bíró módszerünk alapján mutattam be. A szükséges előkészítés folyamata bonyolultnak tűnik, de azért néhány megjegyzést tennék.
- Az alapos, jó színvonalú előkészítés biztosítéka a sikeres megvalósításnak. Sok kudarcba fulladt kísérlet bizonyítja, hogy nem érdemes megspórolni az egyes feladatok elvégzését. A jó előkészítés révén, rendkívül dinamikus fejlődést lehet elérni a rendszer növekedése során. Így az előkészületek munkái sokszorosan megtérülnek.
- Látható, hogy az egyes feladatok elvégzése egymásra épül, tehát az anyagi vonzatok sem egyszerre jelentkeznek. Ügyes építkezés lehetővé teszi, hogy a rendszer hamar önjáróvá válik, így kitermeli a feladatok egy részének költségét.
- Az előkészületekkel kapcsolatosan felmerülő költségek, mintegy befektetésként, sokkal hamarabb megtérülnek, mint a saját hálózat kialakításánál.
Az üzleti világban a megvalósítás sikere a jó előkészítésen múlik, itt sincs ez másképp.
Consultant