A szám, egy felmérés szerint azon kisvállalkozások csoportját jelzi, akik a válságos idők ellenére is növekedni tudtak. Mégis hogyan? A napokban egy cikket olvastam a neten, amit szeretnék megosztani a Tisztelt olvasókkkal.
Azokról a kisvállalkozásokról van szó, amelyek e válságos időkben is növekedni tudtak.
Vajon egy kis bekezdés erejéig miért nem kerültek megemlítésre? Vajon az ő esetükben a piaci helyzet romlása miért nem gyakorolt negatív hatást tevékenységükre?
Vajon az ő környezetükben nem tapasztalható a felgyorsult műszaki – gazdasági fejlődés, mellyel nehéz – egyes hangadók szerint lehetetlen – lépést tartani?
Miután konkrét ismeretekkel nem rendelkezem, csak feltételezem, hogy a válságos helyzetre jellemző minden ok fennállt az ő esetükben is. Kisvállalkozásokról lévén szó talán olyan piaci szegmensben tevékenykedtek, amelyet kevésbé érintett a válság. Speciális terület az övéké, amely a külső hatásoktól kevésbé érintett? Nem tudom van-e ilyen egyáltalán...
Mégis a megkérdezett vállalkozások egy – nem túl nagy – része növekedni tudott. Az a bizonyos 4,21%!
Feltételezem a felmérésnek nem ez volt a célja, de ezek bemutatása lehetne egy igazán "jó" dolog. Feltárni hogyan, mi módon, milyen eszközök révén sikerült fejlődni az ismert körülmények között.
Válság esetén a vállalkozások legnagyobb része visszafogja kiadásait, elhalasztja különböző fejlesztéseit, nem emeli a dolgozók bérét. Vagy nem végez el olyan szolgáltatásokat, amelyeket nélkülőzhetőnek tart.
Vélelmezem, hogy ezek a vállalkozások ennél többet tettek, és feltételezek néhány dolgot:
- jó és stratégiai gondolkodással rendelkező vezetéssel rendelkeztek,
- jól képzett, megfelelően motivált munkaerőt alkalmaztak,
- a piaci versenyben jó termékkel, szolgáltatással vettek részt,
- stabil gazdálkodást folytattak, nem voltak pénzügyi problémáik,
- hatékonyságuk az átlagosnál jobb volt
Tekintve, hogy konkrétumokat nem tudok, sokáig lehetne sorolni azon elemeket, amelyek válságos időkben segíthetnek. Nem vitatom, hogy ezek az egyes vállalkozások belső tényezőin alapulnak. Meggyőződésem azonban, hogy ezeken minden vállalkozás tud változtatni, javítani. A külső tényezőkön azonban, főleg kis- és közepes vállalkozások esetében nem valószínű. Természetesen nem kívánom a külső tényezők szerepét csökkenteni, főleg nem a hazai gazdaságban. Az egyetlen és legfontosabb kérdés azonban az, hogy a vállalkozás mástól várja sorsa jobbra fordulását, vagy maga is tesz érte?